nedeľa 23. septembra 2012

Recenzia: Katarína Soyka - Sklený vrch

Anotácia:

Vedma Mirka je liečiteľka. Jej osud sa má naplniť na Sklenom vrchu, kde sa kedysi udržiavala Rovnováha medzi Dobrom a Zlom. Ester nekradne, ona si len požičiava. Pre niektoré poklesky zavinené jej neskrotným temperamentom zišla z cesty bielej mágie. Dnes je už bosorka. Nikol je striga. Jej telo sa nedá zničiť, zato ona dokáže čarami zabíjať. Tieto tri ženy spojil osud, aby spoločne porazili pána, ktorý ovládol Sklený vrch a mŕtvi ho poslúchajú. Je ťažké proti nemu bojovať. Každý padlý bojovník sa po smrti postaví na jeho stranu. Strážcovia Rovnováhy na Púšti, v Močiaroch a Voňavom lese pomaly strácajú sily. Tri čarodejnice putujú, aby naplnili svoj osud a stretli lásku v tých najnečakanejších podobách.

Sklený vrch je prvou knihou z pera slovenskej fantasy autorky Kataríny Soyky. Všímajte si to slovné spojenie: SLOVENSKEJ FANTASY autorky. Už len tento fakt hodnotím pozitívne.

Na knihe sa mi veľmi páčil nápad a jej prudká čitateľnosť.

Kniha rozpráva o liečiteľke - dobrej čarodejnici Mirke, ktorá sa po smrti ženy menom Alvea, ktorú považovala za matku, vyberá naplniť svoj osud, ktorý sa podľa Alvei má naplniť na Sklenom vrchu. Kniha je rozprávaním o dobrodružnej ceste, ktorú Mirka so svojimi novozískanými družkami podstupuje. Tieto tri dievčence si myslím, že obľúbi každý. Spolu sú vlastne takou vzorkou základných druhov mágie. Mirka je tá najčistejšia, ktorá svoju magickú moc využíva na pomáhanie iným. Temperamentná a priamočiara Ester je bosorka. Berie si čo potrebuje, no vo svojej podstate nie je zlá, z cetsy dobre mágie zišla len vďaka svojej šialenej povahe. No Niky je striga v pravom slova zmysle. Mágiu sa neštíti použiť ani na spratanie niekoho na druhý svet.

Osud tieto tri na pohľad nespojiteľné duše zvedie dokopy a putovanie na Sklený vrch sa začína.

Fanúšikovia dynamických kníh, kde napredovanie deju nie je spomaľované žiadnou obkecávaciou omáčkou, si knihu naisto užijú. Mne práve chýbajúce opisy a také tie reči, ktoré by celkový dej knihy trocha spomalili a zaobalili, chýbali. Dej plynul bez akéhokoľvek prerušenia, ale práve kvôli chýbajúcim opisom, som si nie vždy vedela ucelene predstaviť prostredie odohrávajúceho sa príbehu. A dej plynul na môj vkus až príliš rýchlo. Niekedy som sa nevedela spamätať, čo všetko sa v priebehu pár stránok dokázalo udiať. Jemným nedostatkom pre mňa bolo aj niekedy trocha kostrbaté písanie, ale našťastie mi to vadilo len v niektorých pasážach a nie počas celej knihy.
Čo sa mi na knihe ale neskutočne páčilo, boli zvraty. V priebehu pár viet dokázala autorka situáciu tak otočiť, že ja som sa nestíhala čudovať, čo vlastne len poháňa čitateľa otáčať stránku za stránkou. A to robí knihu prudko čitateľnou. Štýl autorky mi sadol a celkovo som s príbehom bola spokojná.

Knihe nechýba akcia, napätia, a keďže všetky tri dievčatá kráčajú cestou svojho osudu, o milostnú linku tiež nebude núdza. Vzhľadom na to, že v knihe sú hlavné hrdinky trošku vyššieho veku (spomínal sa vek okolo 25 tuším), o jemne pikantné scény počas príbehu zakopnete tiež.

Moje hodnotenie:
Ja osobne som si knihu užila. Hlavné hrdinky a ich milostné interesty som si veľmi obľúbila a držala som im palce. Posledná tretina knihy bola už len skvelá.
A fakt, že hlavná hrdinka bola moja menovkyňa mi niekedy prišiel hrozne vtipný. Hlavne vety, kde ju všetci ospevovali a vyznávali lásku, mi vždy vyčarovali na tvári úsmev. :D