nedeľa 21. apríla 2013

Recenzia: Joe Dunthorne - Ponorka

Ponorka je kniha z pera pre mňa úplne nového a neznámeho autora. Meno Joe Dunthorne mi pred tým nevravelo vôbec nič, takže som mala len matnú predstavu do čoho idem. Dostala som knihu plnú emócií chlapca, ktorý sa snaží dať dokopy manželstvo svojich rodičov, pochopiť samého seba, svet okolo a dievča, do ktorého je zamilovaný. Dostala som príbeh, ktorý je vyrozprávaný veľmi zaujímavo a jedinečne. Dostala som 318 strán, ktoré sa od dnešných kníh líšili snáď všetkým čím sa dalo.

“Most people think of themselves as individuals, that there's no one on the planet like them. This thought motivates them to get out of bed, eat food and walk around like nothing's wrong. My name is Oliver Tate.”

Dívať sa na svet očami Olivera Tatea, ktorý má čerstvých pätnásť a slovnú zásobu, akú by sme mu mohli všetci tíško závidieť, mi pripadalo rovnako (ak nie ešte viac) zaujímavé, ako sledovať život očami Charlieho (Charlieho malé tajomstvá)

Oliver je postava, ktorá je súčasťou stredoškolského diania a život tínedžera si užíva so všetkým čo k tomu patrí, no z jeho rozprávania máte pocit, že aj keď nad všetkým veľmi hlboko rozmýšľa, v podstate je voči všetkému strašne nad vodou. Všetkým si s krásnou eleganciou prepláva, nič sa ho nejako zvláštne bytostne netýka, ale aj tak ho dianie okolo neho silno ovplyvňuje a formuje.

Keď sa na to pozriem maximálne povrchne, Oliver je chalan, ktorý myslí predovšetkým na seba (skoro stále je na prvom mieste on, on a zasa on), a väčšinu času rieši sex. Sex svoj (jeho hlavným cieľom je prísť o panenstvo pred tým, než bude mať šestnásť) a svojich rodičov (vďaka Oliverovi dostanete dokonalý prehľad o tom, ako sú na tom jeho rodičia v spálni a v akom štádiu je ich manželstvo).

“That's a big love letter," she says, squinting. I know what I'm going to say and for a moment I wish there was a film crew documenting my day-to-day life: "I've got a big heart," I say.”

Kniha ako taká, má v sebe minimum výraznejšieho deja a nejakej nervy drásajúcej akcie. Celé to je vystavané na postavách a ich psychike. Najviac sa dostávame pod kožu Oliverovi, ale vďaka jeho trefným a častokrát veľmi vtipným popisom a poznámkam, ktoré situáciu dokonale vystihli, dostala každá postava svoju hĺbku a všetky tak mali výraznú úlohu v deji.

Príbeh sa odohráva v anglicku na konci 20. storočia a je popisom života tínedžera, ktorý je sám o sebe strašne nereálnou postavou, ktorá prežíva v úplne reálnom svete. Oliverove myšlienkové pochody a zápisky do denníčka sú vtipné, občas depresívne a veľmi zvláštne. Fakt, že je postavou, ktorá je navonok citovo odstrihnutá od ostatných, dal autorovi možnosť popísať veci priamo, niekedy až naturalisticky. Čo sa nebude páčiť každému.

Ak vám vyslovene vadia knihy, ktoré niekedy až prehnane nazývajú veci pravými menami a pojmy ako jemnosť, umelecké opisy a servítka pred ústami v nich neexistujú, radšej Ponorku do ruky neberte. Aj keď je samotný príbeh veľmi zaujímavý, zvyšovala by vám tlak.

“I took a photo of us, mid-embrace. When I am old and alone I will remember that I once held something truly beautiful.”

Na druhej strane je to veľmi príjemná a zaujímavá oddychovka, pri ktorej sa zasmejete, a ktorú zhltnete za pár hodín. A zapamätáte si ju, pretože v tom dnešnom mori akčných dystópií a romantických kníh, kde je prvá láska hneď tá osudová, je Ponorka niečo úplne iné. Ja si Ponorku radím do kategórie zvláštnych kníh, niekde medzi Greenovu Aljašku a Charlieho malé tajomstvá. Všetky sú síce o niečom úplne inom, ale v podstate sú si strašne podobné svojou odlišnosťou od zvyšku literárneho sveta.

Každopádne, dostala som od knihy presne to, čo som očakávala a som s ňou veľmi spokojná. Zasa som si spravila prievan v jednoliatej kaši hlavných ženských hrdiniek, ktoré ochkajú nad svalmi ich polovičiek. Byť pre zmenu v hlave pubertálneho chalana, ktorý má na veci úplne iný pohľad a rieši ich inak, bolo...  veľmi zaujímavé.

Ak vás Ponorka čo i len trochu zaujala, určite si ju prečítajte, stojí to za to. A ak už nič iné, tak si aspoň spravíte na knihu vlastný názor a rozšírite svoju knižnicu o útlu knihu plnú neobvyklých myšlienok.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA. Ponorku si môžte zakúpiť aj na stránkach ich e-shopu a to na tomto linku.

Mimochodom, podľa knihy bol natočený aj film s názvom Submarine, ktorý mal svoju premiéru v roku 2011.