pondelok 19. augusta 2013

Recenzia: Lee Carroll - Čierna labuť vzlieta

Dvadsaťšesť ročná Garet Jamesová je šperkárka (čítajte správne, nie ako ja, že trikrát prečítam anotku a trikrát to prečítam ako šepkárku :D), s otcom vlastní galériu a práve sa vracia zo stretnutia s právnikom, ktorý jej povedal, že sú s otcom zadĺžení až po uši, a tak ľahko sa z toho nevyhrabú, keď ju uprostred mesta chytí lejak. Premočená a premrznutá Garet sa zašije do jedného podchodu, kde uvidí starožitníctvo. A keby sa radšej rozhodla moknúť ako taká myš, urobila by stokrát lepšie. Záhadný majiteľ ju poprosí či by mu nepomohla otvoriť tajomnú striebornú skrinku...

... a kolotoč neočakávaných zistení a smrteľných stretnutí sa môže začať. Vo svojej nevedomosti pomohla vypustiť obávaných démonov, pritiahla na seba kliatbu svojho rodu a má týždeň na to, aby sa naučila všetko čo potrebuje a nepriaznivý vývin situácie zvrátila (rozumej: zachránila svet). Okrem toho musí spraviť čo je v jej silách, aby jej otec nešiel do väzenia, dať si rady s neznámym sexy chlapom, čo sa jej ocitol v ceste (bonus: je upír) a taktiež musí presvedčiť samú seba, že nepatrí do blázinca a že jej život, ktorý je odrazu plný víl, upíra, draka a iných mýtických bytostí, nie je len výplodom jej zmäteného mozgu.

Napadne vás ako prvé, že chaos? Hej, chaos. Čierna labuť je tak kvalitne pomixovaná fantasy zmeska odohrávajúca sa v New Yorku, a s toľkými tajomstvami každej z postáv (živej i mŕtvej) a všetkých naokolo, že nechápem, ako to v tejto knihe vôbec mohlo fungovať. Ale fungovalo. Aj keď mám voči knihe isté výhrady, nebolo to zlé čítanie.

A keď už som spomenula tie výhrady, idem hneď k nim, nech máme tie negatíva čím skôr za sebou. Nie je ich veľa, no väčšina, "prekvapivo", súvisí s hlavnou hrdinkou. Aj keď je Garet normálna dospelá ženská (momentálne bez chlapa), niektoré jej rozhodnutia by ste za dospelé považovali iba ťažko. To jej však nemožno až tak veľmi vyčítať, za pár dní sa v jej živote pokazilo čo sa dalo, takže na pár skratov má právo. Čo už mi prišlo ale veľmi úsmevné bol úsek okolo nejakej strany dvesto. Čo si pod tým predstaviť? Do života hlavnej hrdinky vstúpi záhadný fešák s tajomnou minulosťou, ktorý jej tak kvalitne pomotá hlavu, že Garetine doterajšie problémy ustúpia do pozadia a ona sa naňho namotá ako pojašená šestnástka. Park plný farieb, ktorý vám ožije priamo pred očami uprostred romantickej new-yorskej noci? Nie je zas až také nemožné to dosiahnuť, stačí vám len pár storočí starý chlapík a kúsok všade sa lepiacej smoly.

Čierna labuť vzlieta je veľmi príjemne napísaná kniha, ktorá má síce pomalší začiatok, no na druhej strane je čitateľovi všetko servírované pekne postupne, takže sa v tom ľahko zorientuje a má čas informácie stráviť. Počas čítania si však pozornejšie oko všimne pár preklepov a niektoré úseky budú napísané pomerne zvláštne, čo len vyvolá dojem, že Garet má už toho všetkého skutočne dosť a nevie rozoznať realitu od preludov jej unavenej psychiky. Hlavnú hrdinku čaká mnoho zaujímavých stretnutí, New York odhalí čo to zo svojich tajomstiev, no a okrem toho na vás čakajú aj stránky, počas ktorých si pokojne budete môcť nasadiť ružové okuliare a s otvorenými očami snívať. Úsmev na tvári nevyčaria len tie romantickejšie pasáže, no aj stretnutia s rôznymi drobnými či menej drobnými magickými bytosťami, ktoré sa v meste skrývajú deň čo deň. Aj keď koniec vás prinúti si dať ružové okuliare na chvíľu dole a čeliť temnej realite, ktorá je v prítomnosti víl, upírov a stáročných tajomstiev o to desivejšia, zároveň vás však posledné stránky navnadia na pokračovanie a aj napriek svojim zádrheľom kniha vyburcuje vašu zvedavosť natoľko, že sa budete dychtivo zaujímať o ďalší osud hlavných postáv.

Nebudem tu tvrdiť, že kniha z pera manželskej dvojice vystupujúcej pod pseudonymom Lee Carroll je to najlepšie, čo môže tento žáner ponúknuť, no na pár večerov strávených pod dekou je príbeh strážnych veží, ktorý je popretkávaný magickými bytosťami, ako stvorený. Ako oddychovka, ktorej príbeh chcete okolo seba len tak nechať plynúť, je to ideálne čítanie.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia.